moongirl

Ögonoperation i Istanbul!

Kategori: Allmänt

Är hemma igen efter en mycket lyckad resa till Istanbul med Jennifer! Ska förklara lite om vad vi har varit med om, ska försöka fatta mig kort... =)

Torsdag: Resdagen! Shit vad jag har längtat efter denna dag! Samtidigt som man på ett sätt har velat att den aldrig skulle komma. Efter att ha packat väskan och kollat så passet ligger där ca 100.000 ggr så säger jag hej då till tissarna (som Angie så bra tog hand om! =) ) går jag ner till bilen och lastar in. Hämtar Jennifer, åker till Forex och växlar pengar, åker till Max och köper frukost och sen är vi påväg!!!!! Jo just det, ett stop vid Nyköpingsbro för godisköp oxå..hihi.... NU, Arlanda nästa!
Åker till Långtidsparkeringen Benstocken för att lämna pärlan. Buss till Arlanda, checka in och fördriva tiden med att glo i tax freen och läsa tidningar.
Dags att flyga... Fyyyyyyyy f********''n.......... Läskigt värre, samtidigt som det är så spännande! Höll hårt i Jennifer vid lyft och landning! =)
Väl framme i Istanbul ska vi leta reda på väskorna (dock fick jag slita Jennifer från tax freen hehe) och sedan efter en chaufför som skulle ta oss till hotellet. Det gick bra!
Trevlig personal och rummet var fint med balkong och AC. Men sedan började AC:n (som satt över sängarna) att läcka vatten! Ner till personalen och övertala om dom ett nytt rum. Gick inte eftersom de var fullbokade. Men Jenn gav sig inte så lätt! Fick tillslut ett rum på hotellet precis brevid för den natten. Ett mycket finare och antagligen mycket dyrare hotell!! Gick bra att sova där, men sedan fick vi rum på det andra hotellet. Hade absolut inget emot det hotellet, mycket fint det med =)



Fredag: Vaknade trötta efter en händelserik resa (vilket bara var början!). Gick över till vårat hotell och åt frulle. Sen hade vi inget på schemat förens kl 14 så vi passade på att gå till Grand Bazaar. Europas största, och ett av världens älsta shoppingcenter. Stort? JA! Ca 4000 små butiker. Men visst var mycket samma sak. Vi yrade runt lite innan vi kom dit och vi yrande defenitivt runt innan vi kom tillbaka till hotellet! Vi blev bra på att gå vilse, men bra på att hitta hem också.
Klockan 14 skulle en buss ta med oss och några andra svenskar till ögonkliniken. Tog ca 30 min dit så det var nära. Men SHIT vilken trafik. Ingen hänsyn någonstans! Tur att det inte var jag som satt framför ratten, skulle inte ha kommit frammåt!
Väl framme ialla falll så fick vi testa synen såklart. Det var Dr. Bas (kirurgen) dotter och en tjej till som tog hand om oss. Jättesöta, snälla och bra på engelska. De prata med oss om vilken behandling vi var tvunga att ha. Både jag och Jennifer skulle genomgå intralase lasik, som är den nyare och dyrare fast säkrare varianten! Hade vi redan ställt in oss på så det var bara att köra!
Jag fick operera mig sist, Jenn näst sist. Fick gå in i väntrummet precis utanför där Jenn opereades och då hörde jag ett läbbigt ljud. "Is it the laser?" frågade jag lite tyst.. "Yees.." Sa sköterskan och titta på mig och log.
Fick sitta utanför en stund med sjukhusrock, steriliserade händer och utan glasögon. Förstår inte varför de tog av glasögonen direkt.
Tillslut kom Jenn ut och hon sa efteråt att hon inte skulle visa för mig att hon inte mådde kanon efter oeprationen, men jag såg på hela henne att det hade varit jobbigt och hon pratade knappt med mig. Efteråt förstod jag henne precis!!

De förklarade att de skulle använda två maskiner. Den ena för att skära upp en liten flik på hornhinnan och den andra var lasern. Lät simpelt, men det var väldigt otäckt! Inget som gjorde ont men det var mycket obehagligt. De spärrade upp ögonlocken så man inte skulle blinka och sedan hällde i en massa vätska för att hålla rent. Ni vet ju hur det är att få vatten i ögonen, man blinkar ju direkt. Nu kunde man inte blinka och de hällde fan på vätska konstant! Visst hade man bedövning i ögonen men det var obehagligt ändå!
Första maskinen var jobbigast. Men jag kommer inte ihåg exakt hur det gick till. Förtränger fort! Men det var fem små lampor som man skulle titta rakt upp på. "Dont' move, don't move" sa de hela tiden. Kändes som man blivit bortrövad av aliens! (Fast jag sa rövad av aliens till Jenn först, och det kan man ju tolka hur man vill..haha...)
Fick för mig att det var klart efter första maskinen. Hade inte direkt någon tidsuppfattning. "Is it over?" Fick inget svar.. De sköt över mig till lasern istället. Men jag fick vänta två minuter, "We have to wait two minutes, you have bubbles in your eyes, it's normal." Jaha..?! Ingen idé att ifrågasätta just då kände jag.. Över till lasern iaf! Skulle fokusera på den röda pricken. "Don't move" ehhh neee jag försöker... Lasern blåste lite skönt på ögonen och det var den snabbaste delen i det hela. Den skulle ta 15 sekunder, började räkna men tappade bort mig efter tre typ... Hela tiden tog de förstårs ett öga i taget..
Efteråt kände jag mig helt lost. Förvirrad och yr i huvudet. Gick ganska fort över som tur var.
Sen skulle vi alla kontrollera våra ögon hos Dr. Bas igen och det såg bra ut. Eller han sa inget då jag antog det =)
Åkte sedan till hotellet med solglasögon på! Trodde man skulle vara mera ljuskänslig men det gick bra.. Ända tills ca en timma efter... Fyyyyyyy vad de timmarna efter inte var roliga. Kunde inte titta. Både jag och Jenn låg på rummet med solglasögon och fördragna gardiner. Inget gjorde jätteont alls men det var alltid mest obehagligt. Skulle ta ögondroppar en gång i timmen första dagen och det gick sådär.. Innan jag änns kunnat öppna ögonen tog det 20 minuter. Sen försöka pricka rätt med dropparna.. Det var ett rent helvete om jag ska uttrycka mig så ni förstår..! Var lite skraj för att somna eftersom jag inte visste hur jag skulle må eller se dagen efter. När jag väl skulle sova somnade jag nog på en minut, om änns det.. Var så grymt trött efter denna dag!!

Lördag: Jag är vaken, men har inte vågat öppna ögonen än... Jag väntade kanske fem minuter innan jag änns tittade.. Och när jag väl tittade såg jag bra!! Lite grumligt och lite suddigt. Som precis när man har sovit med linser. Men jag SÅG!! Snoozade ett tag och gick sedan upp till fönstret och tittade ut. Vilken känsla!! Ganska ljust så solglasögon på =)
Varken Jenn och jag kunde fatta vad vi egentligen gjort. Kändes helt ofattbart. Och det gör det fortfarande!!
Upp och äta frulle och sedan skulle vi åka på återkontroll. Men först så skulle vi ta ut pengar. Att hitta till den där bankautomaten var ju inte det enklaste. Vi frågade massa människor och alla sa typ "50 meter", när vi gått 50 meter frågade vi nästa "100 meter" eeeeehhhhhhhh va har de för jävla mätsystem i Turkiet!!??
Efter mycket om och men och 50 meter hit och 50 meter dit hittade vi. Men vi var så grymt sena. Givetvis hittade vi knappt tillbaka heller. Tog ett bra tag innan vi kom rätt men vi kom till bussen i tid, dock genomsvettiga och humöret inte det bästa..
Vi åkte till Türkey Hastanesi Göz Klinigi (Turket Hospital Ophthalmology Center) och fick en återkontroll igen. 1.0 på båda ögonen = Perfekt syn!! +0,25 översynt på det ena ögat, vilket jag inte kommer märka någonting alls av. Hade tydligen lite brytningsfel.
Sen gick hela gruppen plus de två sköterskorna till ett Turkiskt kebabställe och åt. Innan dess lyckades jag o Jenn tappa bort gruppen förstårs! Så mycket att titta på! Men vi hittade de ganska snabbt igen haha...
Kebaben var ganska god men inget slår Linköpings Hakepi!
Sen gick vi på guidad tour. Skriver jag allt vi var med om kommer denna blogg bli den längsta i världen så ni får fråga om Blå Moskén och Hagia Sophia istället!! Blev lite småkär i våran turkiska guide. Han var charmig och väldigt bra på engelska. Kunde även Spanska och Japanska! Han pratade på som tusan. Kändes väldigt bra för mitt ego att jag fattade i princip allt han sa! Engelskan hänger i sig =)
Sen blev det shopping på Grand Bazaar!! Fast vi var ganska trötta både i kroppen och i ögonen. Men vi hann med mycket, kanske alla 4000 butiker hehe.. Jag köpte iaf två par skor, efter en lyckad prutning haha! Och en stjärnprisma som hänger i fönstret nu, en klänning och sedan lite småprylar. Det var det ända faktiskt...
Hemvägen gick kalas! Eller inte.. Lost igen som vanligt!! Hamnade mitt emellan någon begravning, och antagligen hade den med Ship to gaza att göra. 350-400 poliser och stora polisbussar och massa polisbilar! Jenn tog några kort sen skyndade vi oss därifrån! Frågade förstårs vart vi skulle men det är ju lika med noll. Vi hade inte bråttom så vi gick och gick.. Det började regna och efter ett tag tog vi ett grymt bra beslut. TAXI!!
Hem och vila. Gick till en liten butik och köpte godis.
Gick upp på terassen till de andra i gruppen som satt där och pratade skit en stund. Vi gick ner vid 00 eftersom vi skulle upp vid 05! Packade ordning på lite grejer. Läste lite och sedan somnade gött!

Söndag: Upp tidigt, äta frulle, packa resten, kolla 100 ggr om passet fortfarande är med och sedan bar det iväg hem!
Bussen hämtade upp oss och några andra i gruppen och åkte till flygplasten. Checka in väskor och sedan tax freen!! Men varför får man bara ta in 1 liter?! Töntigt... Jag köpte iaf mer och det var ingens om sa något om det.. Så d så.. =P
Lite sena som vanligt så det blev att halvspringa till gate 311! Väl ombord kände jag mig ändå ganska lugn inför resan.. Ända tills planet började röra på sig.. Men det var en bra start, annat kan man säga om landningen. Herreguuuuuud!!!!! Varför vinglar det så förbannat?!?! Då var inte Tina glad... Höll hårt i Jennifer förstårs! Men vi klarade oss även denna gång =) Toaletten nästa!!!!! Vill inte gå på planet.. Läskigt...
Sen hämta väskorna, till bussen som tog oss till långtidsparkeringen Benstocken och sedan på G hem!
Men eftersom det var så fin väder stannade vi vid första bästa mack, köpte en glass och satte oss i gräset en stund. Efter en timma ungefär så rörde vi oss hemmåt. Min älskade lilla pärla krånglade ingenting! Bilen går som ett skott ;)


Borta bra men hemma bäst!! Det är verkligen så! Tycker om att resa bort och hitta på saker, men alltid lika skönt att komma hem. Och tissarna hade saknat mig! Asti låg på min mage halv kvällen och spann =) Minna ligger alltid brevid. Söta är dom!

Nu ska jag inte skriva mer!! Har aldrig skrivit en sån här lång blogg någonsin.. Men det är roligt att ha. Skulle kunna berätta allt i detalj men då skulle det bli en bok på tusen sidor!!
Lättare att berätta när man ses.
Hoppas det har varit lite intressant läsning. Jag har iaf haft en väldigt interssant resa!!!

Kommentera inlägget här: