moongirl

Fullt ös!

Kategori: Allmänt

Hade någon sagt till mig för fem år sedan att jag kommer att bo i ett hus i Bankekind med tre barn hade jag skrattat åt den personen tusen gånger om. Skulle JAG orka släpa runt på tre ungar och ha konstant sömnnrist? Nej! Hade jag sagt... Men nu gör jag det iaf! Vissa dagar förstår jag inte själv hur jag ens orkar stå upp. Det är alltid tidiga mornar. Kvällarna varierar. Antingen blir det tidig kväll då jag somnar när jag nattar Elvira, eller så somnar hon sent vilket innebär att min egentid på kvällen försvinner. Kan hända någon enstaka gång då och då att hon somnar 19, annars är det runt 20:30, 21:00. Då vill man ju ändå ha lite tid att glo på något eller slöa en stund.
 
Jag har pluggat engelska 6 (engelska B) från november till januari. Varenda lediga minut på kvällarna har gått åt till att studera. Så sjukt jobbigt. Nu i efterhand förstår jag inte hur jag orkade.. Så mycket mera tid det finns nu! När de små somnar, runt 18:30, så brukade jag läsa engelska. Nu ägnar jag mer tid åt Elvira, som verkligen behöver det, eller tvättar och pysslar lite. Eller så ska jag försöka att måla i sån där "Mandala"-målarbok. Det gillar jag skarpt!
 
Barnen då?
 
Elvira:
Fortfarande i mycket behov av uppmärksamhet. Hon är fortfarande trotsig och lyssnar oerhört lite på oss ofta. Får ryta i ordentligt ibland. Men man märkar att hon ändå förstår och lyssnar. Jag undrar när hon ska komma ur trotsen?! Hon har ju ALLTID varit så galet envis.
Men hon är så jäkla rolig! Väldigt mysig ålder hon är i nu. Ena sekunden vill hon inte ens kramas, medans andra sekunden vill hon gosa och pussas. "Mamma, vad glad jag är att du är hemma." sa hon en kväll när jag hade varit borta hela dagen. Mysungen!
Hon går ytteligare en termin på gymnstiken i Hjulsbro i år. Hon gillar det jättemycket och det märks på henne. Stå i mitten av samlingsringen och prata är inga problem! Syns och hörs gärna. Vill prata med ledaren och göra bra ifrån sig. Väldigt modig och duktig tjej (Jajaja kan ju inte vara opartisk men tror ingen skulle säga något annat faktiskt.. ;) )
 
Tove:
Så rolig! Hon skrattar, flinar, testar sin röst och är väldigt flummig! "Svarar" när vi pratar med henne och är på alerten. Hon har gått några steg men kryper hellre. Går på knä ibland. Ser kul ut :D 
Hon har blivit lite gnälligare och vill ha mer uppmärksamhet nu än för någon månad sen. När hon ser att vi kommer så ställer hon sig på knä och sträcker upp armarna i luften och vill upp. Går vi förbi blir det ett himla liv haha :)
Sover fortfarande jättebra! Händer någon gång ibland att hon vaknar till supertidigt på morgonen men somnar om när nappen återfås i munnen.
 
Rasmus:
För två veckor sedan hände något. Han blev såååå mycket mer nöjdare. Perioden innan var det bara skrik hela dagarna, så fort han blev nersläppt på golvet. Höll på att bli tokig. Ville bara fly ibland! Eller ganska ofta... Nu lekar han jättemycket själv och t o m skrattar när han ser mig utan att vilja upp i famnen. Känslan är så befriande! Dock de två senaste dagara har han varit lite gnälligare så jag hoppas att det inte kommer tillbaka igen!
Rasmus går ganska mycket nu. Ganska ostadigt men det tar sig! 
Det jag inte förstår är att han måste vakna så himelens tidigt. Igår vaknade han 04.20 och vägrade somna om.. Annars är det runt 05. Det måste ändras.. Får se hur man ska göra för jag orkar inte med dagarna om jag aldrig får sova!
Förresten så var vi hos tandläkaren med honom idag. Slagit i munnen två gånger så det börjat blöda så ville bara kolla upp. Men det var helt lugnt!
 
 
Vi hade 1 års kalas den 14/1 då de fyllde, förstås, 1 år! Var rörigt men folk och barn! Men det är så det alltid kommer att vara på kalasen hädan efter så det är väl bara att leva med det. Försöker att inte göra så avancerade saker. Lite fika typ och sedan roar sig både barn och vuxna.
 
Det har hänt så galet mycket detta första år. Det har gått så grymt fort. Läskigt fort! Hoppas att detta år blir en aning lugnare.
Skulle velat skriva mer här men jag har verkligen inte haft någon ork.
Och nu tog orken slut.
Ska måla en halvtimma sen sova. Lägga sig vid 22 är ju inget ovanligt.. 
 
Hej!
Kommentera inlägget här: